Nadměrná doprava patří mezi největší problémy, které trápí celé Pardubice. Navzdory různým drobným úpravám je jasné, že výraznějšího zlepšení se dočkáme až s vybudováním potřebných obchvatů. Je proto skvělou zprávou, že po mnohaletém čekání se Pardubice konečně dočkají severovýchodního obchvatu. Pojďme se podívat na tuto klíčovou stavbu podrobněji.

Tahle zpráva by neměla uniknout žádnému z obyvatel Pardubic. Severovýchodní obchvat se po dlouhých letech stane realitou. Postaví ho sdružení firem Hochtief, Doprastav a Silnice Čáslav za částku 1,446 miliardy korun. Práce potrvají tři roky a hotovo by tak mělo být v roce 2025. Čekali jsme skutečně dlouho a v tomto ohledu jsme měli také pořádnou dávku smůly.

Připomínáme, že Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) mělo problémy s výkupy pozemků, o které se muselo soudit se spekulanty, což přípravy protáhlo skoro o dva roky. Následně se objevily problémy na stavebním trhu a firmy začaly požadovat změny v zadávací dokumentaci. A do třetice, když už bylo vše vyhodnoceno a připraveno, přišel extrémní hackerský útok na ŘSD, které ztratilo přístup ke své počítačové síti a nemohlo tak úředně zakázku uzavřít a podepsat smlouvu. Zkrátka v případě severovýchodního obchvatu se pokazilo téměř všechno, co mohlo.

Jsme rádi, že všechny problémy jsou úspěšně překonány a může se začít stavět. Věříme, že tomu významně napomohla opakovaná přímá jednání předsedy našeho Spolku poslance Martina Kolovratníka s generálním ředitelem ŘSD Radkem Mátlem.

Pro doplnění ještě dodáváme, že se severovýchodním obchvatem Pardubic souvisí další dvě důležitá témata. 

Prvním z nich jsou výškové limity pro budoucí obytnou oblast vedle tohoto obchvatu. Navržené limity obsažené v novém územním plánu jsou podle našeho názoru nízké a neumožňují optimální zástavbu navazující na současné sídliště Dubina.

Druhým důležitým tématem je suchý poldr, který by bylo vhodné vybudovat podél obchvatu.  Jak se říká, vše zlé je pro něco dobré. Díky časovému posunu v přípravě obchvatu se povedlo Magistrátu města Pardubic připravit vybudování tohoto poldru, který bude technická zajímavost. Pokud vše poběží tak, jak naplánováni, pak při výstavbě poldru vytěžená zemina bude použita do vedle budované stavby náspu obchvatu.

Jedná se o šetrný a ekologický přístup v dopravním stavitelství. Dokonce se uvažuje o možnosti proměnit okolí suchého poldru na nové jezero s koupací plochou. Vzhledem k aktuálnímu oteplování v našich zeměpisných šířkách by to nebyl špatný nápad.

Co Vy na to? Rádi bych znali Váš názor a budeme rádi, pokud nám ho napíšete.