Režim L17, tedy možnost řídit automobil už od 17 let v doprovodu mentora, platí v České republice od ledna 2024. Novinka, která vyvolala u části veřejnosti nejistotu, se podle prvních čísel ukazuje jako mimořádně přínosná. Potvrzuje to jak Ministerstvo dopravy, tak i data Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu.

L17 je jednoduchý systém: mladý řidič absolvuje autoškolu ještě před dovršením 18 let, úspěšně složí zkoušky a může usednout za volant – ovšem výhradně v přítomnosti zkušeného mentora! Systém dává mladým šanci získat praxi přímo v provozu – ale ještě s oporou.

A čísla hovoří jasně. V prvním roce využilo režim L17 celkem 20 % všech nových řidičů. Sedmnáctiletí, kteří jezdili s mentorem, se podle statistik dopustili pouze 50 bodovaných přestupků. Ve stejné době osmnáctiletí nováčci zaznamenali 565 takových přestupků. Rozdíl je propastný. 

Osobně tento systém nejen podporuji, ale také sám aktivně využívám. Můj mladší syn Lukáš složil závěrečné zkoušky loni na jaře a osmnáctiny oslavil minulý rok v listopadu. S manželkou jsme tak pravidelně sedali do auta jako mentoři. Byl to skvělý způsob, jak s ním prožít nejen jízdu, ale i zodpovědnost. Viděli jsme, jak každou jízdou rostla jeho sebedůvěra a schopnost správně reagovat.

Mentorem se může stát každý, kdo má řidičák skupiny B alespoň 10 let, nemá trestné body a nebyl mu v posledních pěti letech odebrán řidičský průkaz. Každý řidič může mít maximálně čtyři mentory. A pravidla jsou přísná – mentor nesmí být pod vlivem alkoholu, jinak mu hrozí pokuta až 25 000 korun.

Zavedení L17 je také součástí širší strategie, jak zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Jako předseda Spolku pro rozvoj dopravy tvrdím, že jdeme správným směrem. Mladí řidiči totiž patří k nejrizikovější skupině – přestože tvoří jen 3 % všech řidičů, stojí za 11 % dopravních nehod. Režim L17 pomáhá tento nepoměr napravit.

Minulý rok na jaře se u nás v Pardubickém kraji konaly i specializované kurzy bezpečné jízdy pro řidiče L17 a jejich mentory. Na polygonu ve Vysokém Mýtě si mohli vyzkoušet krizové situace, brzdění na kluzkém povrchu i zpětnou vazbu od profesionálních instruktorů. Právě taková opatření mají smysl – reálný trénink místo teorie.