Na webu našeho Spolku vás průběžně informujeme o přípravách výstavby nové silnice propojující dálnice D35 a D1. Označení této silnice se s postupem přípravy měnilo z D43 přes S43 a I/73 na dnes snad už konečné S73.

Kolem šířkového uspořádání této nové silnice se mluvilo a diskutoval mnohokrát – naposledy jsme vás informovali na našem webu 11. května 2022 ZDE.

Pro rekapitulaci: Členka našeho Spolku senátorka Jaromíra Vítková po zjištění, že Centrální komise Ministerstva dopravy v dubnu loňského roku schválila v úseku Svitávka-Staré Město variantu 3pruhovou, která je méně bezpečná a málo kapacitní, začala velmi intenzivně jednat na různých úrovních o prosazení 4pruhu. Do těchto jednání se zapojil i předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník.

A výsledek těchto jednání?

Po roce a 3 měsících od rozhodnutí Centrální komise ministr dopravy na základě aktualizovaných podkladů a argumentů uložil generálnímu řediteli ŘSD ČR, aby silnice S73 v úseku MÚK Svitávka – MÚK Borušov byla připravována a realizována ve 4pruhovém šířkovém uspořádání v kategorii S26,0/130.

Důležité argumenty pro 4pruh předložila zejména Policie ČR, která z pohledu zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu preferovala uspořádání komunikace s režimem jízdních pruhů 2+2 v celém úseku Brno-Staré Město.

Významně se do této fáze jednání zapojil i generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl.

Svoje argumenty uplatnila i paní senátorka Vítková: „Silnice nám bude sloužit desítky let, doprava se stále zvyšuje, je kladen důraz na rychlost a bezpečnost přepravy. Silnice S73 je páteřní komunikace pro kamionovou dopravu a propojení D1 a D35 je potřeba v adekvátní kapacitě. Také situace v obcích na stávající I/43 se výrazně zlepší.“

A jak to bude dál?

Výstavbu silnice S73 bude jako první určitá předinvestice předcházet v průběhu roku 2023 vybudování okružní křižovatky (OK) u Sebranic v prostoru budoucí křižovatky silnic I/43 a S73. Tato OK je navržena tak, aby mohla sloužit pro dílčí křižovatkové pohyby i po výstavbě silnice S73 v úseku Bořitov-Svitávka, jehož realizaci ŘSD ČR předpokládá nejdříve v letech 2026-2028. Realizaci navazujícího úseku S73 Svitávka-hranice Pardubického kraje pak ŘSD ČR předpokládá návazně přibližně v letech 2028-2032.

Zdroj: Tisková zpráva senátorky Ing. Jaromíry Vítkové