Spolek pro rozvoj dopravy uspořádal ve středu 6. 12. konferenci „Doprava v Pardubickém kraji – vize a aktuální stav příprav,“ na které vystoupili zástupci silniční, železniční, vodní i letecké dopravy. Pardubický kraj čeká další investiční  rok, který přinese řadu novinek.

Rozvoj dopravní infrastruktury představuje z pohledu Pardubického kraje klíčové téma. „Je to právě doprava, která je dlouhodobě palčivým problémem našeho kraje. I proto jsme společně s kolegy v roce 2016 založili Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43. Jsme hrdí, že s přispěním Spolku se povedlo skutečně vyřešit zásadní problémy blokující přípravy a nastartovat je směrem k zahájení stavebních prací. Troufám si tvrdit, že bez Spolku by dost možná dnes první dva úseky D35 Opatovice – Časy – Ostrov nestály,“ říká předseda Spolku Martin Kolovratník.

Spolek má nejen nový název, ale také cíle.  „Aktivity Spolku se od jeho založení postupně rozšiřovaly. Dnes poskytuje bezplatné poradenství starostům a obyvatelům, dělá i osvětovou činnost. Jedná se například o pravidelná vysílání pořadu „Na slovíčko s…“ nebo o vydávání Dopravních novin Pardubického kraje. Spolek svůj původní záměr přerostl a rozhodli jsme se ho proto přejmenovat tak, aby název skutečně reflektoval jeho činnost a zaměření. Z tohoto důvodu jsme zvolili Spolek pro rozvoj dopravy,“ vysvětluje změnu názvu tajemník Roman Sodomka.

Vysokorychlostní tratě povedou jak do Hradce Králové, tak i do Pardubic. „Z pohledu Pardubic je zásadní trať RS5. Aktuálně je do dokončena a předložena studie proveditelnosti na SFDI ke zpracování oponentního posudku. Centrální komise Ministerstva dopravy by ji mohla projednat v 1Q. 2024,“ říká ředitel odbor přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

V roce 2024 budou ve výstavbě všechny úseky dálnice D35 procházející Pardubickým krajem. „Jedná se o zásadní zprávu. Není žádným tajemstvím, že obyvatelé dlouhodobě trpí v důsledku nadměrné dopravy, která projíždí městy. Vyprávět by o tom mohli například obyvatelé Vysokého Mýta, Litomyšle a další,“ říká Martin Kolovratník. Zároveň ale upozorňuje na komplikace dvou dálničních úseků Opatovec – Staré Město – Mohelnice, které se mají stavět formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru).

Ministerstvo dopravy pod vedením ministra M. Kupky přistoupilo pro mě nepochopitelným způsobem k tendru na poradce pro přípravu formou PPP a reálně hrozí, že výstavba úseku z Opatovce do Starého města se může opozdit o dva, možná i tři roky. Úsek je ve velmi pokročilém stádiu přípravy a již za rok by se mohl začít stavět. Budu proto jednat s ministrem Kupkou o možné výstavbě klasickou formou skrze ŘSD tak, aby výstavba začala co nejdříve.

Obyvatelé (nejen) Pardubického kraje se mohou těšit na nové destinace. „V příštím roce pardubické letiště nabídne cestujícím 14 charterových destinací v 10 zemích světa. Zahájení sezóny plánujeme již v dubnu, kdy první letadla vyrazí směrem k egyptské Hurghadě,“ říká ředitel pardubického letiště Ivan Čech a doplňuje: „V letošním roce letiště odbavilo přes 118 tisíc cestujících, což je v porovnání s předchozím rokem o více než 36 tisíc. Věřím, že v tomto v rostoucím trendu budeme pokračovat i v příštím roce.


Klíčovou stavbou z pohledu splavnění Labe až do Pardubic je plavební stupeň v Přelouči. “Splavněním Labe do Pardubic povede k rozvoji vodní dopravy a vytvoří podmínky pro přepravu zboží, sypkých materiálů, těžkých a nadrozměrných nákladů a kontejnerů po vodě, které sníží zatížení těžkou silniční dopravou,” říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest a dodává: “Zadali jsme nové strategické posouzení vlivů na životní prostředí (SEA), které je prvním krokem pro budoucí úspěšné získání povolení jednotlivých staveb. Tento krok koordinujeme s kolegy z Ministerstva životního prostředí tak, abychom v maximální možné míře minimalizovali potencionální problémy a a konečně vybudovali plavební stupně v Přelouči a Děčíně.