Nadměrná doprava je jedním z problémů, která dlouhodobě trápí obyvatele Lanškrouna. Podle posledního sčítání dopravy zde denně projede až 12 tisíc aut, a to rozhodně není málo. Zvýšená dopravní intenzita si vybírá svoji daň nejen v podobě zvýšeného hluku a smogu ve městě, ale také na jeho bezpečnosti. Například přejít silnici v dopravní špičce někdy bývá pro školáky nebo starší obyvatele pořádný oříšek. Tahle situace by se však mohla brzy změnit.

Před dvěma roky navštívil předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník město Lanškroun a právě výstavba obchvatu byla jedno z hlavních témat.


Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) mělo původně jiné plány a s výstavbou lanškrounského obchvatu příliš nepočítalo. Původně totiž pracovalo s variantou výstavby silnice od Dolní Lipky, která by vedla směrem na dálnici D35 až k Mladějovu na Moravě. Pokud by skutečně došlo k výstavbě této silnice, pak by výrazně ulevila nejen Lanškrounu, ale také Červené Vodě, Štítům nebo Boříkovicím. ŘSD ale nakonec od tohoto záměru upustilo s ohledem na náročnost celého projektu.


Praktické zastavení příprav přeložek I/43 Lanškroun – Dolní Lipka a Mladějov–Lanškroun není úplně překvapivým rozhodnutím. Vzhledem k tomu, že náš Spolek dlouhodobě spolupracuje s vedením ŘSD, tak jsme o této možnosti věděli. Proto jsme se tehdy aktivně zasadili, aby ŘSD a Ministerstvo dopravy pokračovaly v přípravách a aby ŘSD zadalo zpracování technicko-ekonomické studie, která by přinesla jasnou odpověď, zda obchvat Lanškrouna dává smysl a vyplatí se.


Jsme rádi, že právě tento krok se povedl. ŘSD už dokonce nedávno zveřejnilo výsledky této studie. Podle ní má obchvat své opodstatnění a také se ekonomicky vyplatí. Na základě této studie se Ministerstvo dopravy se Státním fondem dopravní infrastruktury dohodly, že ŘSD může zahájit další fázi příprav, kterou je posouzení vlivu stavby a její dopady na životní prostředí (EIA).


Zbývá dodat, že obchvat by měl začínat na výjezdu z Rudoltic a bude pokračovat obkroužením města z východního směru a skončí před Albrechticemi. Silnice bude mít celkem tři okružní křižovatky (u Albrechtic a u obcí Sázava a Žichlínek). Z dat ekonomické studie také vyplynulo, že díky pozitivním dopadům by po dostavbě D35 mohl vzniknout i nový přivaděč vedoucí od lanškrounského obchvatu směrem na dálnici k Mladějovu.