Návrh státního rozpočtu na rok 2026 představuje vážné riziko pro rozvoj české dopravní infrastruktury i celé ekonomiky. Podle vládního plánu má resort dopravy oproti letošnímu roku hospodařit s částkou o 33 miliard korun méně. K udržení rozestavěných a připravených staveb by přitom naopak bylo nutné navýšit návrh o zhruba 60 miliard korun.

V odborné veřejnosti panují obavy. Financování projektů totiž může být zastaveno již nyní v září, kdy je stavební sezóna v plném proudu. To by mohlo znamenat nejen zpomalení či přerušení výstavby, ale také sekundární dopady v podobě propouštění zaměstnanců a poklesu daňových výnosů před koncem roku.

Neschopnost ministrů financí a dopravy nastavit adekvátní objem prostředků pro dopravní infrastrukturu je vážným selháním. „Nejde pouze o ohrožení samotných staveb, ale také o destabilizaci stavebního trhu a narušení investičního prostředí. Nedostatek financí může vést ke zpomalení zakázek, k omezení zaměstnanosti v oboru i ke snížení daňových příjmů státu. V dopravní infrastruktuře je přitom každý výpadek financování nejen ztrátou času, ale i prodražením budoucích staveb,“ uvedl předseda Spolku Martin Kolovratník..

Je nezbytné, aby vláda zajistila dlouhodobou stabilitu financování. Stavební firmy musejí mít předem jasné informace, jaký objem prostředků a do jakých projektů bude v konkrétním roce k dispozici, aby mohly plánovat své kapacity. Spoléhat se na pozdější dofinancování z evropských zdrojů je neodpovědné a neudržitelné.

Nejistota v rozpočtu ministerstva dopravy a SFDI musí skončit. České stavební firmy potřebují předvídatelnost – jasně vědět, kolik peněz bude k dispozici a do jakých projektů. Jen tak mohou plánovat kapacity lidí a techniky. Fabulace, že možná později přijdou peníze z EU, je prázdný alibismus. Základ musí být vždy v národních zdrojích, evropské fondy mají být bonusem navíc.

Podobná situace nastala už v letech 2010–2013, kdy vláda ODS prakticky zastavila přípravu a výstavbu dopravní infrastruktury. „Trvalo roky, než se podařilo rozvoj obnovit. Nyní se bohužel opakuje stejný scénář – ministři ODS využívají projekty připravené jejich předchůdci, ale nové nechávají bez zajištěného financování. Jde o krátkozraký a nezodpovědný přístup, který poškozuje Českou republiku. Veřejně proto vyzývám ministra Kupku, aby se vyjádřil a potvrdil či vyvrátil, zda dal pokyn státním investorům Ředitelství silnic a dálnic a Správě železnic zatím nepodepisovat nové smlouvy,“ říká Martin Kolovratník a dodává:  “Podle interních informací z Ministerstva dopravy totiž máme zprávy o tom, že centrální komise například vydala pokyn nevypisovat soutěž na projekt stavebního povolení modernizace úseku Mladá Boleslav – Liberec”. 

Spolek současně zdůrazňuje, že český průmysl a stavební sektor musí mít v této zemi oporu.  Dlouhodobě stabilní financování dopravní infrastruktury je jedním z pilířů hospodářského růstu, konkurenceschopnosti a zaměstnanosti. Naší prioritou je, aby doprava patřila k nejlépe zajištěným v rámci státního rozpočtu. Jen tak mohou podniky v oboru plánovat své kapacity, investovat do technologií a garantovat pracovní místa, na nichž stojí stabilita české ekonomiky.