Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) má po 21 letech nového ředitele. Bývalého ředitele Miroslava Němce v čele této organizace od září nahradil Zdeněk Vašák. Využili jsme této příležitosti a zeptali se ho na několik otázek.

Pane řediteli, jaká cesta Vás přivedla na pozici ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje?

Můj dosavadní profesní život byl od počátku směřován do vytváření něčeho nového, něčeho, co posouvá společnost dále. Když jsem nastoupil v roce 2015 na Centrum pro regionální rozvoj, tak procházelo významnou reorganizací a nyní je to moderní organizace. Pomáhá realizovat projekty, které zlepšují kvalitu života občanů. Zde vidím paralelu se SÚS Pk, která se stará o bezpečný a plynulý provoz na silnicích II. a III. třídy v Pardubickém kraji, tzn. opět je to služba veřejnosti. Rád jsem využil možnosti přihlásit se do výběrového řízení na pozici ředitele SÚS Pk, protože poslání této organizace vnímám jako velmi zajímavé. Na druhou stranu vím, že je to práce náročná a zodpovědná.

Jaké jsou Vaše pracovní cíle?

Jednoznačným cílem je naplnění poslání nové organizace, které vidím v zajištění bezpečného a plynulého provozu na silnicích II. a III. třídy v Pardubickém kraji. Dále pak společně se zřizovatelem určení vize a strategie k jejímu dosažení. Obecně je mou ambicí spolupodílet se na udržitelnosti silničního hospodářství Pardubického kraje a rozvíjet jej.

Jak se liší práce v SÚS Pk od celostátního Centra pro regionální rozvoj ČR, kde jste předtím působil?

Z pohledu manažerského jsou principy řízení obecně stejné. Z pohledu odborného je ta odlišnost zcela zásadní. Výsledky práce SÚS Pk jsou však lépe viditelné.

Jak vypadá typický pracovní den ředitele?

Na to se nedá jednoduše odpovědět. Každý den je zcela jiný, a právě to je na této práci zajímavé. Od běžných administrativních úkonů je nutné řešit rozdělení úkolů a jejich kontrolu – porady, reporty. SÚS Pk má pobočky po celém kraji a partnery v otevřeném obchodním prostoru celé Evropy, velmi důležitá je komunikace a osobní kontakt s těmito partnery a se zaměstnanci poboček. Stejně tak je důležité „nasávat“ a kultivovat firemní kulturu – to je určitě každodenní práce celého vedení.

Jak to vypadá s přípravami dálničních přivaděčů? Kdy se jich dočkáme?

Zde nastupuji do rozjetého vlaku. Je to rozsáhlý a složitý projekt. Vím, že v letošním roce byly vyřešeny věci zásadního charakteru, tedy financování. Jsou uvolněny finanční prostředky na pokrytí staveb letošního roku a těch, kde prakticky byla zahájena stavební činnost. To je například obchvat Zminného, Dašic, Rokytna, ale také silnice II/360 z Litomyšle do Ústí nad Orlicí. Téma dálničních přivaděčů vidím jako zásadní a v této souvislosti dojde určitě  k zefektivnění prezentace výsledků.

Říká se, že Pardubický kraj má jedny z nejhorších silnic v Česku. Jak tento stav chcete změnit? Budete na to mít dostatek finančních prostředků?

Ve své předchozí práci jsem se pohyboval po území vícero krajů. Žádné zásadní rozdíly jsem jako aktivní uživatel silnic nezaznamenal. SÚS Pk má v Pardubickém kraji ve správě přes 3000 km silnic a množství financí k jejich řádné údržbě a potřebným opravám je v této době silně omezeno. Hledání dalších finančních zdrojů tak bude zcela zásadní úkol.

Děkujeme Vám za rozhovor a přejeme Vám v nové pozici mnoho sil a úspěchů, které potěší řidiče.