Už delší dobu nám píšete, voláte, oslovujete nás osobně – a ptáte se, proč nepřinášíme pravidelné a srozumitelné informace o tom, co se v dopravě skutečně děje? A víte co, máte pravdu! K dopravě máme opravdu blízko. A tak jsme se rozhodli vaše volání vyslyšet.

Spouštíme novou pravidelnou rubriku „Doprava z první ruky“, ve které vás budeme informovat lidsky, přehledně a bez zbytečných frází. Ať už půjde o silnice, dálnice, železnici nebo důležité změny v zákonech – vždy půjde o informace, které by vám neměly uniknout.
A začínáme tématem, které se týká každé rodiny, každého kraje a každé peněženky. Od 1. července osm krajů vedených hejtmany z hnutí ANO zvyšuje slevy ve veřejné dopravě na 75%.
Ano, čtete správně. Zlevněné jízdné se týká těch nejzranitelnějších – dětí, studentů do 26 let a seniorů nad 65 let. Namísto dosavadních 50 % budou mít v těchto krajích opět nárok na slevu ve výši 75 %.
Jde o tzv. krajské slevy, které během letošního jara krajské samosprávy připravily a schválily. Náš Spolek pro rozvoj dopravy tento krok jednoznačně vítá a vnímá jej jako důležitý signál, že veřejná doprava má být dostupná pro všechny – nejen pro ty, kteří si ji snadno mohou dovolit.
Připomeňme: plošné slevy ve výši 75 % zavedlo hnutí ANO už v roce 2018. Pomohly milionům žáků, studentů i seniorů. Bohužel, vláda Petra Fialy je v roce 2021 snížila na pouhých 50 %, a de facto tak zdražila cestování těm, kteří si to mohou dovolit nejméně.
Kraje vedené hejtmany z hnutí ANO se teď rozhodly tento rozdíl dorovnat. A neargumentují tím, že to „nejde“ nebo že je to „příliš drahé“. Kdo chce, hledá způsoby. Kdo nechce, hledá výmluvy. Bohužel hejtmani z jiných stran se raději rozhodli dělat, že neslyší volání hnutí ANO. V Libereckém nebo v Jihočeském tak občany hodili přes palubu. A to „nejlepší“? Středočeský kraj vedený hnutím STAN veřejnou dopravu ještě lidem naopak o 30 % zdraží…
A ptáte se, jak to bude celé fungovat? Díky hytrému systému integrované dopravy umožní kraje jednoduché vracení zbývajících 25 % z jízdného. Bez složité byrokracie. Bez bariér. Zkrátka tak, jak by to mělo fungovat.
Tento krok navíc motivuje více lidí využívat veřejnou dopravu místo aut – a to má nejen ekonomický, ale i ekologický přínos.
Věříme, že tohle není poslední krok a že se dočkáme i u nás v Pardubickém kraji, kde hnutí ANO bohužel nemá svého hejtmana. Vzhledem k výsledkům posledních sněmovních voleb existuje reálná naděje, že se slevy ve výši 75 % mohou vrátit na celostátní úroveň – a nebudou záviset na tom, kdo je zrovna ve vedení kraje.
Dostupná veřejná doprava je služba. A stát by ji neměl škrtat ze stolu.
Těším se na vás u dalšího vydání naší nové rubriky.
Martin Kolovratník
předseda Spolku pro rozvoj dopravy
poslanec Parlamentu ČR