Na konci loňského roku se v České Třebové rozběhla jedna z největších železničních staveb v celé republice. Modernizace místního železničního uzlu, která potrvá celkem sedm let, postupuje podle plánu a už má za sebou první viditelné změny.

Stavaři vyklidili část kolejiště, odstranili staré objekty a začali budovat novou napájecí stanici, retenční nádrž a prodloužený podchod, který povede pod celým osobním nádražím. Současně vznikají nové technologické objekty, základy pro budoucí lávku přes koleje a připravuje se také rozšíření kolejiště u vjezdu od Třebovic.

Práce probíhají přímo za plného provozu, což je pro cestující někdy nepohodlné – ale jinak to nejde. Česká Třebová je totiž klíčovým železničním křížem celé střední Evropy, kde se kříží tratě z Prahy, Brna, Olomouce i Polska. Denně tu projedou stovky osobních i nákladních vlaků a každý zásah se musí koordinovat tak, aby se doprava nezastavila.

Ještě letos mají být do zkušebního provozu uvedeny první nové koleje a výhybky v okolí Semanínského podjezdu a také v části zvané Pionýr. To umožní, aby se výstavba dál posouvala a zároveň zůstala zachována průjezdnost celé stanice.

„Česká Třebová je železniční srdce republiky. Denně tudy projíždějí stovky vlaků a proto je jasné, že modernizace uzlu je obrovská a složitá stavba. Cestující si sice v příštích letech trochu počkají, ale výsledek bude stát za to – rychlejší přestupy, pohodlnější stanice a moderní zázemí.“

Martin Kolovratník
předseda Spolku pro rozvoj dopravy
poslanec za Pardubický kraj